Halaman

Jumaat, 14 Ogos 2009

H1N1.......AWAS..


Wabak selsema babi bukanlah suatu yang boleh dipandang remeh walaupun kematian baru mencecah 14 orang namun bilangan kes telah pun mencecah 1 492 kes. Di mexico telah mencecah kematian yang ke 149. Saya menjangkakan jika kita memandang remeh wabak ini... kalau tahun ini saja jumlah kes boleh mencecah hingga 5 000 pada tahun hadapan pastinya akan bertambah lebih banyak.
Setakat hari ini kerajaan telah mengumumkan langkah baru menangani wabak tersebut iaitu seperti di bawah :
Hospital/klinikLakukan ujian lengkap ke atas golongan berisiko seperti pesakit asma dan wanita hamil. 22 hospital swasta dijadikan pusat saringan awal dengan dibekalkan antiviral Tamiflu. Semua klinik kesihatan yang mempunyai pegawai perubatan, dibekalkan dengan Tamiflu. Klinik swasta dibenarkan membeli Tamiflu daripada farmasi.SekolahSemua sekolah diarah memeriksa suhu badan murid setiap pagi. Mengasingkan dan membawa murid yang demam melebihi 38 darjah Celsius ke klinik.
Saya rasa tindakan memeriksa suhu badan yang dilakukan pada setiap pagi sebelum sesi pembelajaran bermula adalah sangat bertepatan. Ini bertujuan mengasingkan terus murid yang dibimbangi sebagai pembawa wabak tersebut dari mengjagkiti rakan-rakan mereka yang lain termasuk juga guru.Sekurang-kurangnya melalui pemeriksaan suhu tersebut dapat memberi keselesaan pada murid-murid untuk belajar dalam kelas tanpa ada perasaan takut terhadap jangkitan.
Rasionalnya pemeriksaan perlu dilakukan pada setiap hari adalah kerana murid-murid hadir dari pelbagai destinasi. Kita tidak mengetahui sama ada mereka telah terkena jangkitan atau tidak. Mungkin semalam atau hari ini belum... esok siapa yang tahu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan